Iedereen kent er wel één, een self named online guru. Zo’n type met briljante oneliners, mooie beloftes en …… geen resultaten. In dit artikel probeer ik een aantal zaken in kaart te brengen waaraan je ze kan herkennen, zodat je ze kan vermijden als je online echt wat wilt bereiken.
Online guru’s en oneliners
Als je een paar uurtjes serieus op twitter zit krijg je onderstaande oneliners zo’n 1000 keer voor je neus:
- Scoren met je website?
- Sta jij al hoog in Google?
- Geld verdienen met je website?
Makkelijke zinnetjes waarmee ze de vaak onwetende massa mee weten te trekken. Als je dan op de bijbehorende link klikt, kom je meestal op een dramatisch ogende website met de meest voordehandliggende tips.
Automated tweets
De self named online guru herken je ook vaak aan het feit dat minstens de helft van zijn tweets geautomatiseerd zijn. Lekker makkelijk een tooltje gebruiken om de bekendere marketing blogs af te struinen en artikelen automatische te posten. Hiermee proberen ze te faken dat ze het artikel zelf gelezen hebben, begrijpen en goed vinden.
Naast dit soort automated tweets zijn er ook nog exemplaren, die een auto-DM hebben ingesteld. Ken je dat? Op het moment dat je ze gaat volgen krijg je zo’n DM “Leuk dat je me volgt, kijk voor de beste SEO tips op mijn website www.senioronlineguru.nl”
Pop-ups
Heb je de eerste signalen niet herkend en kom je op zijn / haar website, dan word je onaangenaam verrast door een spuuglelijke website waar je direct een pop-up in je scherm krijgt waarin je gevraagd wordt je aan te melden voor de nieuwsbrief en met een beetje geluk maak je nog kans op een waanzinnig (druipt het sarcasme er al af?) ebook.
Hoe kun je nou als online guru, traffic genereren naar een dergelijke website met dergelijke content? Webdesign en content horen nog steeds bij het online vakgebied hoor beste guru…
Communicatie op basis van zenden
Waar iedere ervaren online communicatie specialist weet dat het tegenwoordig om interactie gaat met je doelgroep blijft de self named guru voornamelijk berichten uitsturen over hoe goed hij / zij is en waarmee hij je kan helpen. Je ziet ze zelden reageren op andere twitteraars bijvoorbeeld. Let er maar eens op de komende dagen.
Meerdere malen hetzelfde bericht posten met een andere titel
Wat ik tegenwoordig ook vaak zie bij de self named guru’s is 5-6 keer per dag hetzelfde artikel (uiteraard hun eigen artikel) posten met andere titels. Persoonlijk ben ik van mening dat als je een goed artikel hebt geschreven en deelt met je volgers (let op in tegenstelling tot de selfnamed online guru heb je relevante en loyale volgers) dat dit artikel door hen verder verspreid zal worden via retweets, shares en links.
Waar komen de online guru’s vandaan?
Volgens mij zijn er minimaal twee belangrijke oorzaken van de toename in self named online guru’s:
- De onwetendheid van de massa;
- De crisis.
Veel mensen en organisaties geloven na zo’n 15-20 jaar online revolutie nog steeds niet in online en in het laat der blinden is éénoog nog steeds koning. Helaas zijn deze organisaties wellicht al te laat serieus met online bezig en als ze dan nu ook nog in zee gaan met een self named online guru delven ze helemaal hun (online) graf.
De crisis heeft ervoor gezorgd dat veel mensen op straat zijn komen te staan, ook in de online sector. Naast de miljoen trainers en coaches zijn er ook opeens een miljoen online guru’s bijgekomen. Junioren, die bij hun eerste werkgever het twitter-account bij hebben mogen houden, een traditionele marketeer, die een keer een Google AdWords tegoed heeft gebruikt, de HR manager, die weleens een functie in heeft weten te vullen via LinkedIn. Opeens zijn ze allemaal Social Media guru of SEO guru.
Bovenstaande moest een keer geschreven worden …, ik weet zeker dat er onder mijn volgers / lezers medestanders zijn, die de selfnamed online guru’s langzamerhand echt vermoeiend beginnen te vinden. Het is onze taak de onwetende massa te beschermen voor deze kwakzalvers (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen ;))
https://printpapa.co.uk/can-the-dysfunction-be-caused-by-diabetes/