âHelp, niemand leest mijn blog!â en âHuh, geen enkele bloglezer vraagt een offerte aan?â zijn voor de hand liggende gedachten wanneer je de bezoekersresultaten van je website bekijkt. Soms lijkt het of content marketing verspilde energie is. Zelf vraag ik me ook wel eens af âVoor wie schrijf ik nu eigenlijk?â. Is dat zogenaamde belang van content creatie niet gewoon ontzettend overrated?
Verspilde moeite is het zeker niet!
Gelukkig zijn er altijd mijn gezond verstand én positieve resultaten die me vertellen dat content marketing hartstikke zinvol is. Mijn hersenen kunnen zich goed inbeelden dat het voor consumenten belangrijk is om kwaliteitscontent voor de kiezen te krijgen. Ik zit online niet te wachten op standaard reclameteksten en jij vast ook niet. Bezoekers willen meer en meer geïnspireerd worden. Een beetje marketeer richt zich dan ook op de behoefte van de (potentiële) klant, dus zorgt voor een goede content strategie.
Ook al geven tegenvallende bezoekersresultaten het idee dat je voor Jan met de Korte Achternaam schrijft, verspilde moeite is het zeker niet! Je content draagt bijvoorbeeld bij aan de autoriteit van je website, wat de ranking ten goede komt. Je komt met hulp van je blogs dus hoger in de zoekresultaten in Google, dus krijgt meer leads.
Met de juiste content op social media zullen je posts gelezen en verspreid worden. En guess what, ook daardoor krijg je meer verkeer voor je website of webshop. Meer loyaliteit en omzet (mits je een goed product biedt) zullen dus volgen. Content marketing is dus sowieso de moeite waard!
Content marketing wordt steeds belangrijker
Mocht je nog niet overtuigd zijn van het belang van content marketing, dan geef ik je dit feit: content creatie is de effectiefste SEO (zoekmachine optimalisatie) techniek. Bam.
Een vijftal jaar geleden onderzocht Newscred statistieken over de waarde van content marketing. Hieruit kwamen statements voort als âOrganisaties met een actief blog hebben 97% meer leadsâ en âBlogs zorgen voor 434% meer geĂŻndexeerde paginaâs en 97% meer geĂŻndexeerde links op je websiteâ. Dat zijn nog eens lekkere getallen! Ook recente studies tonen aan dat marketeers content productie als centrale bouwsteen zien in een marketing strategie.
Content is en blijft belangrijk, maar het innerlijk en uiterlijk ervan veranderen met de jaren. De laatste tijd zie je bijvoorbeeld een groei in het belang van likeable content en de behoefte aan gepersonaliseerde boodschappen. Steeds belangrijker wordt ook branded content, wat draait om de wijze waarop consumenten je organisatie en merk ervaren. Deze ontwikkelingen maken dat nieuwe vormen van communicatie steeds verder de wereld in komen. Het is belangrijk om up to date te blijven om boven je concurrenten uit te steken.
Maar wat is er dan mis met ouderwets reclame maken?
Met zoekmachine-adverteren kun je prachtige resultaten behalen, dat moge duidelijk zijn. Je creĂ«ert met Google Ads succesvolle advertenties, maar feit is dat zoekmachine optimalisatie â zeker op de lange termijn â minstens zo rendabel is. Zoekmachine optimalisatie is ook nog eens goedkoper dan traditionele marketing. Wij zijn niet de enige die belang hechten aan goede SEO content: twee derde van de internetmarketeers vindt content marketing belangrijker dan adverteren. Je kunt natuurlijk ook altijd de gouden combinatie van adverteren en SEO uitbesteden overwegen.
Ook leuke acties op social media brengen niet het gewenste resultaat. Je kunt met een share&win actie wel een boel likes ontvangen, maar deze mensen zijn vaak niet betrokken bij je product of dienst. Ze zullen je dan ook minder winst opleveren en je vaak âontvolgenâ. Met zulke push-marketing worden relevante bezoekers niet verleid tot de langdurige verbinding die je wilt.
Nadat iemand waardevolle content heeft gespot op jouw kanalen, wordt diens beeld van je bedrijf tot 40% positiever. Dat kan natuurlijk een traditionele reclametekst zijn, maar de kans dat deze iemand voldoende aanspreekt is klein. Echt succes haal je uit een duurzame relatie met je klanten. Wanneer zij jou aanbevelen door bijvoorbeeld je posts te delen, zullen hun vrienden jou veel sneller vertrouwen dan je concurrent. En zulke olievlekken verspreiden zich, dus onthoud alsjeblieft dat content oh zo belangrijk is!
Maar waarom dan bloggen?
Deze post begon met âHelp, niemand leest mijn blog!â. Intussen heb ik duidelijk gemaakt dat zelfs nauwelijks bekeken content belangrijk is, maar mogelijk zijn nog niet al je vragen beantwoord. Want waarom zou je voor een blog kiezen als je jouw publiek ook op andere manieren kunt bereiken? Vanzelfsprekend kies je welke communicatievorm het beste bij jouw organisatie past, dus dat kan ook prima iets anders zijn. Zakelijk bloggen is nu eenmaal de manier waarop de meeste organisaties online actief zijn.
De voorkeur voor bloggen komt mede doordat een dergelijke tekst gemakkelijker te indexeren is dan bijvoorbeeld een infographic. Google zal je website hierdoor liever vinden en daarmee beter ranken. Tevens is een blog een communicatiewijze die voor iedereen toegankelijk is en ook nog eens gemakkelijk in elkaar te zetten is. Oh, gebruik natuurlijk wel altijd aantrekkelijk beeldmateriaal bij je blogs, want visuele communicatie wordt het beste opgenomen.
Daarnaast geeft een actief blog bezoekers het idee dat je actuele kennis en ervaring hebt, dus bloggen spoort eerder aan tot handelen. Ook leert het leeuwendeel van de consumenten een organisatie liever kennen via artikelen dan door advertenties. Het regelmatig onderhouden van je blog â hoe vaak is afhankelijk van de concurrentie en dynamiek in jouw branche â is dus van belang. Kortom, ook al lijkt het niet altijd zo, bloggen draagt dus wel degelijk bij.
Wat je dus vooral moet doen
Lekker wel content creĂ«ren is wat je doet. In plaats van traditionele advertenties richt je je op interessante en kwalitatieve content. Wat wil je doelgroep nu precies van jou? Sluit aan bij deze contentbehoefte met informatieve artikelen, maar ook met grappige videoâs. Met een kijkje achter de schermen van je organisatie of een humoristische inhaker op de actualiteit raak je mensen op die persoonlijke wijze. De contentmogelijkheden zijn eindeloos, zolang je je doelgroep maar relevante en aantrekkelijke content biedt!!