Regelmatig bloggen om Google te vriend houden doe je al, maar écht scoren met content? Dat doe je door te investeren in topic clusters. Wat ons betreft de toekomst van content. Maar hoe pak je het aan? Lees verder hoe je in 7 stappen een topic cluster maakt.
Als een raket naar de top in de Google
Semantic search wordt anno 2023 belangrijker dan ooit. Voor de leken onder ons: semantische SEO betekent eigenlijk dat Google jouw content vindt zonder dat je deze vol hoeft te proppen met statische zoekwoorden. Fijn voor jou als contentspecialist, maar ook fijn voor de bezoeker die niet struikelt over onhandige zinnen.
Enfin, semantische SEO dus. Hoe pak je dat aan? Google heeft toch wel iets van herkenning nodig om jouw content op te pikken en te beoordelen met een aantrekkelijke positie in de SERP. Daar komen topic clusters om de hoek kijken. Door enorm veel waardevolle content te plaatsen over één specifiek onderwerp krijgt Google door dat jij hier alles over weet. De zoekmachine zorgt er vervolgens voor dat jij hoger in de SERP komt – en dat wil je.
Wat zijn topic clusters?
Even terug naar de basis, wat is een topic cluster ook alweer? Een topic cluster is een cluster dat bestaat uit:
- 1 pillar page die geoptimaliseerd is voor de zoekmachine op het belangrijkste zoekwoord (focus zoekwoord).
• Relevante cluster content die geoptimaliseerd is voor de zoekmachine op longtail zoekwoorden. - Er zijn een aantal redenen waarom je in 2023 (hoe eerder, hoe beter) aan de slag wil met deze topic clusters. In ’t kort:
- Google hecht meer waarde aan content om de bezoeker te dienen.
- De kans op organische backlinks wordt groter als je op je website waardevolle informatie deelt over één onderwerp.
- Autoriteit wordt in meer branches belangrijk (breder dan Your Money Your Life-branches).
- Je wil als bedrijf authentiek zijn en meer leads binnenhalen.
- Door de interne links op je website, komt Google geregeld langs en worden je pagina’s sneller gevonden en geïndexeerd door de robots van de zoekmachine.
Een contentstrategie die staat als een huis [in 7 stappen]
Tijd om in de praktijk te duiken. Heb je pen en papier bij de hand? Want deze tips wil je zeker noteren.
Stap 1: bepaal waar je een cluster omheen gaat bouwen
Je kunt een topic cluster bouwen over oneindig veel onderwerpen. Hier kun je bijvoorbeeld voor kiezen:
- Een topic cluster over één van je diensten of producten
- Een topic cluster over het zoekwoord waar je écht op gevonden wil worden
- Een topic cluster over een dienst dat minder vaak wordt afgenomen dan je idealiter zou willen of een product dat vaker verkocht mag worden.
Voor een online marketingbureau kunnen de topic clusters gaan over bijvoorbeeld: Social media uitbesteden, SEO uitbesteden of contentmarketing.
Stap 2: duik in de klantreis van je doelgroep
Voor het maken van een topic cluster is het echt noodzakelijk dat je precies weet hoe je doelgroep zich gedraagt. Veel bedrijven hebben hun customer journey al laten onderzoeken. Is dat bij jou niet het geval? Duik daar dan zo spoedig mogelijk in. Weet naar welke informatie ze zoeken in de absolute beginfase en welke vragen en twijfels ze hebben voordat ze tot conversie overgaan.
Stap 3: even kijken bij de concurrent
Alhoewel de strategie van de concurrent echt geen instant succes hoeft op te leveren, kan het geen kwaad om even te spieken hoe zij de content op hun website aanpakken. Dit kun je doen door via een SEO-tool (bijvoorbeeld Ahrefs) te onderzoeken op welke organische zoektermen zij gevonden worden. Daar kun je ook inspiratie uit halen voor jouw topic clusters.
Stap 4: stel de onderwerpen van de topic clusters echt vast
Nu je bij de concurrent hebt gekeken en ook weet hoe de doelgroep zich gedraagt, kun je vaststellen op welke onderwerpen jij je gaat richten in de strategie. Maak een lijstje van ongeveer vijf focus zoekwoorden waar jij omheen je topic clusters gaat bouwen.
Stap 5: een zoekwoordenonderzoek per cluster
Nu de focus zoekwoorden zijn vastgelegd kun je gaan beginnen met het zoekwoordenonderzoek per cluster. Je kunt dit doen via een SEO-tool. Wij gebruiken hier Ahrefs voor. Noteer alle interessante longtail zoekwoorden die je voorbij ziet komen en schrijf daar ook het zoekvolume bij.
Staar je niet blind op het zoekwoordenonderzoek, want het kan ook zijn dat de doelgroep op zoek is naar informatie over het specifieke onderwerp terwijl dat niet blijkt uit de data van de tool die je gebruikt. Voor extra ideeën buiten de data om is het dan ook geen slecht idee om het gesprek met de doelgroep aan te gaan. Laat ze door je website heen lopen en vraag naar welke informatie ze nog behoefte aan hebben. Het is eng om feedback te vragen, maar je gaat er uiteindelijk veel aan hebben!
Stap 6: content-ideeën voor elke fase van de klantreis
Je hebt nu interessante longtail zoekwoorden gevonden waarmee je de cluster content gaat optimaliseren. Probeer niet alleen informatieve blogs te schrijven, maar denk eens verder dan dat. Opties zijn:
- Informatieve video’s (Think-fase)
- How-to blogs (Think-fase)
- Conversie gerichte blogs (Do-fase)
- Inspirerende content o.b.v. trends en actualiteit (See-fase)
- Blogs over het gebruiken of instellen van je product/dienst (Care-fase)
Stap 7: maak een contentplanning
Nu je alles hebt verzameld, voeg je dit in een planning samen. Hoeveel content je plaatst elke maand is afhankelijk van de bezetting van de redactie, de hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent en hoe groot de clusters zijn. Wij baseren onze planning op basis van noodzaak en volume. Hoe belangrijker het zoekwoord voor het bedrijf, hoe eerder we erover gaan bloggen.
Conclusie
Topic clusters zijn een waardevolle toevoeging aan je contentstrategie. Nu je weet hoe je ze aanpakt, kun je je handen uit de mouwen steken. Gebruik de SEO-tools die jij in je portefeuille hebt, maar wees vooral lekker creatief. Durf het gesprek met de doelgroep aan te gaan en achterhaal zo waar je doelgroep écht behoefte aan heeft. Misschien is dat helemaal geen ellenlange blog, maar een informatieve video op TikTok. Er is maar één manier om erachter te komen…