Linkbuilding is al sinds het begin van zoekmachine optimalisatie belangrijk geweest voor de ranking van je website binnen de organische resultaten van zoekmachines als Google. Waar het vroeger niet uit maakte waar je inkomende links vandaan kwamen en je uitgaande links heen gingen is er echter een hoop gewijzigd.
Linkbuilding vroeger
Vroeger (ja zo lang draai ik al mee) ging het vooral om kwantiteit. Hoe meer websites een link naar jouw website hadden hoe beter. Ongeacht de kwaliteit of relevantie van die website. Sommige ‘oudere’ concullega’s zijn ook nog te vinden op duistere webdirectories, want hen uiteindelijk hun ranking gaat kosten de komende jaren. Bovendien kon je vroeger ook heel je website volproppen met diverse keywords en werd er nog veel waarde gehecht aan de meta tag “keywords”. Zoals bekend draait het bij Google de laatste jaren meer en meer om kwaliteit en authoriteit, niet alleen qua content, maar ook zeker qua linkbuilding.
Linkbuilding nu
Linkbuilding gaat niet alleen meer om kwantiteit, maar meer en meer ook om kwaliteit. Kwaliteit wordt bv bepaald door PageRank. Hieronder vind je enkele tips om je linkbuilding te verbeteren:
- het aanmelden van je website bij revelantie webgidsen / directories;
- het plaatsen van waardevolle / boeiende content op je website, waardoor mensen links naar de webpagina vermelden ook wel linkbait genoemd en nauw verbonden aan content marketing;
- social bookmarking en links op je social media profielen;
- het uitwisselen van links (linkruil) Let op!: vroeger was A-B linking prima, maar tegenwoordig wordt veel meer waarde gehecht aan links met eenrichtingsverkeer. Hiervoor kun je het A-B-C model gebruiken;
- reageren op blogs en in fora en daar je link laten vallen (zinloos als de Nofollow-tag door die websites wordt gebruikt);
- het verspreiden van artikelen en persberichten;
- het schrijven van artikelen op websites van anderen (gast blogger: let op je geeft het blog waar je schrijft wel gratis unieke content);
- het laten schrijven van artikelen door bloggers (bijvoorbeeld een productbeoordeling).
Wat je niet moet doen! Linken naar websites met een lage PageRank of gewoon slechte / dubieuze websites…., controleer hier of je naar ‘slechte’ websites linkt. Dergelijke links kosten je als het ware strafpunten bij Google en zorgen voor een lagere ranking.
Linkbuilding kost tijd
Linkbuilding is net zoals SEO (zoekmachine optimalisatie) in het algemeen niet een kunstje wat je even snel doet. Als je heftige concurrentie hebt op, de door jou gewenste, zoekwoorden ga je het niet redden met het optimaliseren van je webteksten alleen. Als die eerste posities bij Google je dan toch veel waard zijn is linkbuilding naast zoekmachine adverteren (SEA) een ideale oplossing.
Let op! Denk eerst goed na over je website of webshop, het heeft geen zin relevante bezoekers naar je websites te halen als je website niet boeit of werkt.
Meer weten over linkbuilding?
http://tcvct.com/what-potentially-serious-effects-are-possible-with-viagra/