Iets wat me offline en online nog wekelijks irriteert …, de fakers! Bureau’s die roepen dat ze een gigantische opdracht hebben binnengehaald, maar geen namen noemen. Ook maanden later vind je niks boeiends in hun portfolio.
Of ouderwetse reclame bureau’s die zich digital creative agency noemen, maar SEO nauwelijks kunnen spellen. Bij voorkeur communiceren ze in het Engels ondanks dat hun hele klantenbestand volledig bestaat uit Nederlandse klanten.
Op Facebook lijken we een revival te hebben van kwakzalvers die mensen beloven makkelijk geld binnen te kunnen harken met copywriting, SEO of social media. Het is een nieuwe generatie goeroe’s die Facebook advertising heeft uitgevonden. Daarnaast storten ze zich op de leuke vlogjes en webinars. Het liefst vanaf een strand om te laten zien hoe makkelijk ze geld verdienen.
Proef je hier een beetje frustratie? Jazeker…, ik weet namelijk hoe hard wij moeten werken om resultaat voor onze klanten te behalen. Moet ik me er echt druk om maken? Nee, natuurlijk niet klanten die in fakers trappen verdienen dat ook gewoon. Als je nu anno 2017 nog steeds denkt dat je makkelijk geld kan verdienen online heb je echt 20 jaar onder een steen gewoond of zo.
Bovendien komen velen na gewerkt te hebben met dergelijke fakers vanzelf bij de serieuze partijen terecht. Maar omdat ik af en toe toch vind dat ik onwetende ondernemers moet beschermen vond ik het tijd voor een lijstje met punten waar je de online fakers aan kan herkennen.
Herken de online bullshitters:
- partijen die zeggen expert in SEO te zijn zonder dat ze zelf te vinden zijn in Google op termen als seo bureau, seo specialist etc.
- partijen die communiceren in het Engels met alleen maar Nederlandse klanten
- partijen die zeggen dat je gemakkelijk geld kan verdienen
- partijen die alleen maar succesverhalen over zichzelf vertellen, maar geen goede case voor een klant kunnen overleggen
- partijen die claimen een goede webbouwer te zijn maar onvoldoendes scoren bij Google PageSpeed als het gaat om hun eigen website
- …., dit lijstje gaat zeker nog aangevuld worden 😉