Je kent ze wel van die verkopers, die heel de dag met hun telefoon in de weer zijn en marketeers, die druk bezig zijn met flyers en advertenties. Niets geleerd van de laatste jaren en de boot volledig gemist qua inbound marketing. De wereld verandert, als je blijft rekenen op je push strategie, omdat je dat ooit tijdens je studie hebt gehoord, loop je steeds meer omzet mis.
Bij mijn laatste werkgever (een internet bureau, waarvan je mag verwachten dat ze bij de tijd zijn) bestond marketing nauwelijks en bestond sales ouderwets uit het maken van leadlijsten en het nabellen hiervan in de hoop aan tafel te komen. Inmiddels hebben ze het licht gezien (ik heb het ook vaak genoeg aan gedaan..) en gaan ze steeds meer richting de nieuwe manier van verkopen.
HET NIEUWE VERKOPEN
De laatste jaren verkoop je, zeker als het gaat om zakelijke dienstverlening, meer en meer op basis van autoriteit en wederkerigheid. Dit zijn 2 van de 6 principes van overtuigen van Cialdini (voor de liefhebbers, er is een boek van Cialdini), deze zorgen ook voor een pull effect.
Je deelt kennis om te laten zien dat je verstand van zaken hebt en door het delen van deze kennis creëer je tegelijkertijd een een vorm van gunning.
CONTENT MARKETING
Content marketing kan uitstekend ingezet worden om kennis te delen en te verkopen op basis van autoriteit en wederkerigheid. Wil je meer weten wat dit betekent voor bijvoorbeeld je website en social media? Let me know!