De afgelopen maanden hebben we vanuit Heers offline een kans gegeven. Van artikelen en advertenties in de lokale krant tot en met koude acquisitie. We waren altijd heel erg fel tegen en zweerden bij online marketing (practice what you preach). Maar in het kader van ‘ als je het niet doet kun je er ook niet over oordelen’ hebben we ons toch over laten halen om offline te gaan.
Het resultaat van de offline sales en marketing?
Eerlijk …, er zijn nog mensen die de lokale krant lezen, niet veel maar toch 3 mensen hebben de advertentie gezien. Het resultaat van 3 maanden koude acquisitie (door professionals zelfs) een aantal kennismakingsgesprekken waar wellicht ooit iets uitkomt, maar verder vooral veel kosten en veel verloren tijd 🙁
Zoals we bij onze zuster Contenticiteit ook verkondingen werkt content marketing veel beter dan al die offline inspanningen.. Content marketing is ook wat Heers op de kaart heeft gezet en nu wekelijks voor diverse aanvragen zorgt. In Amerika liggen ze qua online nog steeds voor en laten de onderzoeken zien dat het rendement voor iedere euro 3x zo hoog is met content marketing ten opzichte van traditionele marketing.
Traditionele partijen komen ook met hun staart tussen hun benen naar online
Om me heen zie ik de laatste jaren ook diverse zogenaamde creative agencies hun heil zoeken in online. Zonder dat daar hun passie ligt. Vaak ‘verkopen’ ze mooie verhalen en huren ze ons (echte online junkies) in om er wat van te maken. Die keren dat ze er wel zelf mee aan de slag gaan blijft het vaak bij een mooi (dat wel) visitekaartje en het smijten met wat termen, maar echt traffic en conversie ho maar 😉
Wat hebben we geleerd?
We hebben veel geld betaald voor iets wat we eigenlijk al wisten. Offline werkt niet voor moderne dienstverleners en nu hebben we ook bewijs naast onze heilige overtuiging. Een goede WordPress website, de juiste content, SEO en social media dat zijn de tools waarmee we gegroeid zijn en daar gaan we ook mee door. Offline laten we over aan de gladde praatjesmakers, de verstokte alcoholisten die iedere netwerkborrel aflopen en de onwetenden 😉