Gisteren waren collega Randy van Ekeren en ik op Friends of Search 2018 namens Heers. Voor mijzelf redelijk wat bevestiging dat ik het nog steeds goed doe na al die jaren en alle grote internationale SEO en SEA dames -en heren dezelfde visie hebben.
Maar ook veel nieuwe inzichten als het gaat om tools en de opkomst van chatbots.
Wat opviel is dat er nauwelijks gesproken werd over content. Onze branche is zoals eerder beschreven de laatste 10 jaar overspoeld met ex-journalisten en mensen die vooral goed zijn zichzelf te profileren via social media, maar zoals terecht gezegd werd door Barry Adams op het congres, de helft van alle SEO’s weet niet eens hoe een zoekmachine werkt.
Enkele dingen die er echt uitsprongen op deze dag:
- de opkomst van chatbots
- de opkomst van voice search (vnl. aanvullende zoekopdrachten en zeker geen vervanging van de ’traditionele’ search)
- techniek en autoriteit blijven dominant in SEO
- AdWords gaat over 3 jaar grotendeels automatisch
- Google gaat verder met het elimineren van de tussenpersonen en wil alles ook in hun eigen Cloud hebben.
Google’s ideale website straks?
- Een snelle, technische goede WordPress website gehost op het Google Cloud Platform (ze hebben niet voor niks een lading WordPress specialisten in dienst genomen)
- Goede externe backlinks naar die website