Veel organisaties in het MKB en veel ZZP’ers onderschatten de kracht van het internet. Al eind jaren ’90 waarschuwde ik bedrijven dat het niet integreren van internet in hun marketing-strategie onverstandig was. Inmiddels zijn vele, ooit machtige bedrijven, verdwenen of noodgedwongen een andere weg ingeslagen. Denk hierbij aan de recente gevallen van Kodak en Selexyz, maar ook aan de online positie van Free Record Shop, die de strijd al lang verloren heeft van Bol.com of een Ricoh, die zich nu heel snel aan het focussen op software en advies, omdat ze (hopelijk net op tijd) inzien dat de generaties na ons echt niet zoveel meer gaan printen als de generaties voor ons.
Met name de retail krijgt het erg moeilijk de komende jaren. Er zijn nog veel mensen, die denken dat het allemaal wel meevalt, maar bij deze doe ik vast de voorspelling dat witgoed, bruingoed, kleding en voeding meer en meer online besteld gaan worden en dat retailers in hun winkels serieus na moeten gaan denken over de toegevoegde waarde die ze kunnen leveren ten opzichte van het internet.
De grootste denkfout, die ondernemers maken is dat ze denken vanuit zichzelf en niet vanuit de doelgroep. “Ik print nog steeds veel”, “Ik bestel bijna niks online”, “Ik wil producten met mijn eigen ogen zien en in mijn handen houden”, ik hoor het iedere week nog. Deze ondernemers gaan het heel zwaar krijgen de komende jaren, want de meesten van hen lezen dit artikel waarschijnlijk ook niet en zitten met smart te wachten tot de krant (en ja mensen, die is ook aan het sneuvelen in offline vorm) door de brievenbus valt met daarin het laatste nieuws op het gebied van adverteren.
Er zijn nog ontelbaar veel ondernemers, die kansen laten liggen op het internet. Wilt u die kansen wel benutten, lees dan vooral verder om erachter te komen hoe u uw online positie kunt verbeteren.
Zoekmachine Marketing
Een groot deel van uw traffic en naamsbekendheid komt van zoekmachines als Google en Bing. De zoekresultaten van de zoekmachines zijn verdeeld in organische resultaten en advertenties. De input voor de zoekresultaten zijn zoekopdrachten, ook wel zoektermen of keywords genoemd. Denkt u dat u met het laten ontwerpen / ontwikkelen van een website gegarandeerd bent van online succes, dan wachten u sombere tijden. Zonder de juiste zoekmachine strategie wordt uw website namelijk niet of nooit bezocht. Zie het als een schap in de supermarkt, leveranciers willen daar niet voor niets het liefst op ooghoogte staan met hun producten.
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie betekent het optimaliseren van uw website om zo goed mogelijk gevonden te worden door de zoekmachines op voor u belangrijke keywords (en met u bedoel ik dat u hierbij aan uw doelgroep moet denken en niet aan uw eigen wensen). Er zijn heel veel SEO -factoren die van invloed zijn op hoe hoog uw website in de resultaten van Google getoond wordt. Denk hierbij aan de structuur van uw website, url’s, webteksten en links.
Zoekmachine Adverteren (SEA)
Naast de organische gratis zoekresultaten kan er ook geadverteerd worden op keywords (SEA), we kunnen namelijk niet allemaal op de eerste pagina met zoekresultaten staan. SEA-campagnes worden steeds belangrijker en in veel gevallen kan er beter geld geïnvesteerd worden in slimme campagnes dan in een poging bovenaan de organische zoekresultaten te komen.
Social Media: Fans en Volgers
Naast de zoekmachines is Social Media een belangrijke bron van traffic naar websites geworden. In het geval van roderickvs.nl komt ongeveer 40% van Social Media (met name Twitter, Facebook, Pinterest en LinkedIn. Een goede Social Media strategie kan wezenlijk bijdragen aan uw online succes. Via de diverse Social Media kanalen komt u namelijk regelmatiger onder de ogen van uw doelgroep dan met uw website, bovendien zorgt (goede) interactie voor loyale klanten.
Hoe verbetert u uw online positie?
In de meeste gevallen is dat makkelijker dan u denkt, maar het begint allemaal met het besef dat uw doelgroep meer op internet zit en doet dan u denkt.
theohsostudio.com/uncategorized/how-to-order-and-use-prescription-medicines-safely-online/