Mensen, die mij een beetje kennen en volgen, weten dat ik steeds negatiever denk over Google. Waar de slogan van Google ooit ‘don’t be evil’ was zijn ze al lang gezwicht voor het grote geld en zijn ze net zo evil als al hun voorgangers. Op de website van Heers blog ik regelmatig over de extra ruimte die Google misbruikt voor haar advertenties t.o.v. de gratis zoekresultaten.
Het is een kwestie van tijd voor de eerste pagina van Google volledig uit advertenties bestaat. Hiermee werkt Google natuurlijk mee aan haar eigen ondergang, maar er zijn helaas niet veel partijen die de macht even over kunnen nemen. Mijn hoop is gevestigd op DuckDuckGo en Apple.
De laatste boeventruc
Voorheen kon iedereen met een Google AdWords account de zoekvolumes voor bepaalde zoektermen in kaart brengen. Sinds deze week krijgen gebruikers zonder (actieve) AdWords campagnes echter alleen nog hele brede indicaties te zien. De volgende stap wordt natuurlijk meer data voor adverteerders die meer besteden dan anderen. Google zegt dat ze dit doen om hun adverteerders te plezieren, maar uiteindelijk draait het volgens mij om 2 dingen:
- Geld, Google is gewoon een geldmachine en alles draait om zoveel mogelijk advertentie-inkomsten te genereren;
- SEO tegengaan. Het robotje van Google blijft dommer dan ze zouden willen en met het afschermen van zoekvolumes kunnen ze sommige seo’ers weer pesten
En ja, ik verdien nog steeds m’n geld met bedrijven bovenaan in Google krijgen 😉