SEO is inmiddels bij iedereen bekend, maar voor de gemiddelde online ondernemer gaan de wijzigingen te snel. Eerst had je in 2011 Google Panda, het doel van Google hiermee was websites met een lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren. Daarna kwam Google Penguin, het doel hiervan is om zoveel mogelijk spam uit de zoekresultaten te weren. Hierbij moet je denken aan websites met onnatuurlijke linkprofielen (zie meer hierover in mijn artikel over linkbuilding) en / of websites die helemaal volgepropt zitten met keywords.
Zoals reeds eerder gemeld let Google er simpelweg gewoon meer en meer op wie unieke en toegevoegde content levert, waar het eerder alleen lette op wie de juiste trucjes toe kon passen. Als eigenaar van een website wordt je nu dus ook echt gedwongen een relevante bijdrage te leveren qua content. Een website waarvan de content niet regelmatig verandert wordt door Google ook minder geindexeerd en lager gewaardeerd, met andere worden …. “wie schrijft, die blijft” is ook in dit online tijdperk een gepast gezegde.
SEO is al lang geen handigheidje van enkele webmasters meer, het is een vak apart geworden en verdient continue aandacht van iedere online ondernemer / marketeer. De infographic hieronder laat duidelijk zien dat kwaliteit, autoriteit en social media steeds belangrijker worden voor je positionering bij Google.