Onlangs kreeg ik een prospect op bezoek met de vraag wat ik voor hem kon betekenen op het gebied van SEO / zoekmachine optimalisatie. Het antwoord op die vraag is simpel: Alles! Ik heb deze partij toch afgeraden tijd en geld in zoekmachine optimalisatie te steken. Waarom ik dat heb gedaan?
Er zijn partijen, die direct aan de slag waren gegaan voor deze partij, want de website in kwestie kan eenvoudig op een aantal punten worden verbeterd. Blogje toevoegen, content optimaliseren en wat linkbuilding uitbesteden en tada! meer traffic.
Online is net als offline
Zoals ik wel vaker geschreven heb is online in basis niet anders dan offline en begint succes bij een goede propositie. In het geval van deze partij was er sprake van een generiek product, zonder usp’s in een sterk concurrerende branche.
Wat ga ik dan precies voor zo’n klant doen? Heel veel uren steken in traffic, wat zonder goede propositie nooit gaat leiden tot conversie? Even los van het feit dat de website in kwestie niet volledig functioneerde op mobiele devices…
Uiteindelijk werd het dus geen gesprek over zoekmachine optimalisatie, maar over de propositie en hoe we een goede propositie online kunnen vermarkten. Voor nu, op korte termijn, dus geen nieuwe klant op het gebied van optimalisatie, maar wel een tevreden partij, die ongetwijfeld verder met Heers wil sparren over online strategie en marketing.