We willen allemaal goed gevonden worden door relevante bezoekers en bovenaan staan in Google. De juiste zoekwoorden bepalen is de basis om dit te realiseren. Zoekwoorden, ook wel keywords of trefwoorden genoemd, bepalen is niet voor iedereen even makkelijk.
Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?
Om relevante bezoekers op je website te krijgen moet je goed nadenken over de juiste zoekwoorden. Wat gaat jouw potentiële klant intypen in Google? Gewoon gezond boerenverstand lijkt een goede basis om je zoekwoorden te bepalen, maar schrikbarend veel ondernemers moeten mij altijd een zinnig antwoord schuldig blijven als ik ze vraag waar hun doelgroep op zoekt. De meeste ondernemers denken vanuit hun eigen wereldje en beginnen vaak productnamen of typenummers op te dreunen, waar geen potentiële klant ooit van gehoord heeft en dus ook nooit op gaat zoeken.
Dat wil niet zeggen dat je niet moet focussen op productnamen en typenummers, afhankelijk van de bekendheid bij je doelgroep moet je hier wel of niet op focussen. Vaak zijn productgroepen interessanter om op de te focussen.
Wat je zeker ook moet overwegen is de concurrentie op zoekwoorden binnen Google. Ga je de strijd aan met al je concurrenten op hetzelfde zoekwoord of is het zinvol wat anders te bedenken? Een handige tool om te bepalen hoe pittig de concurrentie is op een zoekwoord en hoe vaak er op dat woord gezocht wordt is de Google keyword tool.
Zoekwoorden bepalen is de basis van je online succes. Een prachtig vormgegeven website en een gebruiksvriendelijk content management systeem zijn belangrijk, maar als er geen relevante bezoekers op je website komen heb je er uiteindelijk niets aan. Schenk dus voldoende aandacht aan “zoekwoorden bepalen”
Zoekwoorden bepalen: Longtail keywords
Waar het 10 jaar geleden nog relatief eenvoudig was om op een gewenst zoekwoord een enorme hoeveelheid bezoekers te krijgen, tegenwoordig is dat een stuk lastiger. Long tail zoekwoorden zorgen er feitelijk voor dat je met de juiste niches nog steeds veel bezoekers genereerd.
Een long tail zoekwoord wat voor mijzelf erg goed werkt is “online marketeer huren“. Ik had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om via Linkbuilding, Black Hat SEO en SEA op ‘online marketeer’ gevonden te willen worden, maar die inspanningen staan niet in verhouding tot de inspanningen, die ik nu heb moeten doen om regelmatig benadert te worden door potentiële klanten.
In het boek “The Long Tail” van Chris Anderson kun je meer lezen over Long Tail In essentie komt zijn theorie erop neer dat producten die maar weinig afnemers hebben of waar weinig vraag naar is, gezamenlijk een groter deel van de markt kunnen innemen dan de grote ‘hits’ in de industrie, zolang de winkel of het distributiekanaal maar groot genoeg is.
Zoekwoorden bepalen: Synoniemen en latent semantische indexering
Google speurt je webtekst ook af naar synoniemen en laat dit meewegen in de ranking van je pagina. Dus als je content hebt die gaat over bijvoorbeeld een auto, denk dan ook aan woorden als wagen en automobiel in je tekst.
Latent semantische indexering gaat heel ver, maar als de concurrentie echt moordend is op het door jou gewenste zoekwoord, denk dan in het geval van de auto hierboven ook aan woorden als transport en vervoer.
Heb je hulp nodig bij het bepalen van je zoekwoorden of bij het schrijven van je webteksten? Neem dan contact op en we kijken er samen naar.
vacuumsaver.com/internet-pharmacys-that-delivers-legaly-quickly/